Restaurangtrender

Restaurangtrender det senaste året

Restaurangbranchen är beroende av konjunkturer och vad som händer i omvärlden till en större utsträckning än många andra industrier. Globala trender påverkar vilken typ av mat som är populär och om kunderna lagar mat hemma eller går ut för att äta lunch och middag.

Ekonomin i stort påverkar hur lätt eller svårt det är att få lån och hur mycket pengar folk spenderar på restaurangbesök.

De senaste åren har präglats av lågkonjunktur och neddragningar både i Sverige och i omvärlden. Det drabbar restaurangbranchen hårt eftersom kunderna är mindre benägna att äta ute och många söker billigare alternativ när de väl går ut. Lyxkänsla har fått vika för prisvärdhet och under 2013 ville kunderna ha valuta för pengarna. Den här trenden fortsätter även under 2014. Prisvärda menyalternativ, erbjudanden för stamkunder och rejäla måltider till bra pris är framgångsrika medan exklusiva rätter är svårsålda.

Ekonomin är fortfarande skakig och förutom att påverka antalet gäster och hur mycket pengar varje gäst spenderar gör konjunkturen det svårt för restauranger att få lån. Restaurangägare måste vara kreativa, inte bara när det handlar om menyer, inredning, och marknadsföring, utan också vad gäller finansiering. Det kan till exempel vara möjligt att få lägre hyra emot en del av restaurangen eller att låna pengar av familj och vänner.

En annan intressant trend går mot lokala och ekologiska råvaror. Gästerna är ekologiskt medvetna, vill stödja lokala odlare och minimera inverkan på miljön. Detta är på gott och ont för restaurangägare förstås. Det kan vara svårt att få tag på lokala råvaror och påståendet att något är ekologiskt kräver uppföljning. Var beredd på frågor om hur något är ekologiskt och var det är odlat. Avlasta gärna serveringspersonalen genom att skriva inte bara att något är lokalt odlat utan också var råvarorna kommer ifrån. På så sätt får personalen färre frågor och kan koncentrera sig på maten.

Hand i hand med efterfrågan på lokala och ekologiska råvaror kommer marknaden för glutenfria produkter och vegetariska rätter. Märk ut rätter på menyn som veganmat, vegetariska rätter och glutenfria rätter. Utbilda personalen i skillnaderna och vad som är vad så de kan diskutera med kunderna, rekommendera rätter och ge en kompetent bild av restaurangen. Det är självklart också viktigt med ordning och reda i köket så vanligt mjöl inte hamnar i den glutenfria såsen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *